כל מי שיש בידו רכב, חייב לעשות ביטוח רכב, על מנת שלא לרכוש חתול בשק, רצוי להיות בקיאים במילון המונחים של הביטוחים לרכב. ראשית, באופן גס, ביטוח רכב מחולק לשלושה: לביטוח חובה, לביטוח מקיף ולצד שלישי (קרוי גם צד ג'). מתוכם, רק ביטוח חובה – כשמו הוא ביטוח שהחוק מחייב לעשות. לבד ממנו – שני הביטוחים האחרים אינם בגדר חובה אולם הם ביטוח משומש לא פחות. בעוד ביטוח חובה לרכב מכסה הוצאות בגין נזקי גוף מתאונה – ביטוח מקיף מכסה הוצאות לנזקים שנגרמו לרכב, ואילו ביטוח צד ג' – הוצאות של תביעת בעל רכוש אחר.
חברת הפול
ישנו שוק רווי בחברות ביטוח לרכב שמתחרות האחת בשניה על נתח גדול יותר של מבוטחים – כל אחת בתחומה, הרי יש חברת ביטוח שמתמחה בסוג רכבים אחד (רכבי יוקרה למשל) והאחרת מתמחה בביטוח סוגי רכבים מדרגה 2. לעומת חברות הביטוח הללו, ישנה חברת ביטוח הפול אליה מגיעים מסורבי הביטוח מסיבות שונות. המחיר לביטוחי הרכב צומח ב- 50% מזה של האחרים, אולם למי שאין ברירה כשהוא צריך לעשות ביטוח, יצטרף לעשות ביטוח רכב בפול, ואולי אפילו רק את הביטוח המקיף.
מונחים שקשורים בתוספות ביטוח
תוספות ביטוח מייקרות מעט את המחיר וביניהן יש ריידרים – כלומר שינויים ותוספות בפוליסת הביטוח המקורית שהמפקח על הביטוח הכתיב. אלו תוספות כמו שירותי דרך של טכנאי, שירותי גרירה, ביטוח שמשות, ביטוח לרכב חלופי במקרה שהרכב "הלך טוטל לוס" או מושבת לצורך טיפולי מוסך ארוכים.
ביטוח יתר וביטוח חסר
בכל חוזה חייבת להיות מפורטת תקרת הביטוח לגבי כל סעיף מתומחר. התקרה מבשרת את סכום הפיצויים המקסימלי שחברת הביטוח תוכל להשיב למבוטח בתמורה לסכום שהוא משלם מראש לביטוח. בתוך כך, "ביטוח יתר" הוא המקרה שבו סכום הפיצויים לא מגיע לסכום תקרת הביטוח, ואילו "ביטוח חסר" זה המקרה שבו שווי הנזק גבוה מתקרת הביטוח.