הבחירה ברכישת רכב בליסינג לרוב משתלמת לקניינים שמעוניינים ברכישת רכב, אך מעדיפים לשלם עליו כמו בהשכרה- בעזרת תשלומים בפרק זמן ארוך שכוללים בנוסף לעלות הרכב, גם מס שמחויב על פי חוק. חישוב מיסים נתפס כמורכב למי שאינו עוסק בתחום החשבונאות, אך במאמר זה נסביר כיצד ניתן להעריך את גובה המס, על ידי התייחסות למספר אלמנטים חשובים.
לשיטת הליסינג יתרונות מימוניים רבים
מס על רכב מהעבודה
חברות ותאגידים רבים בוחרים להעניק לעובדים שלהם רכבים מטעם החברה, בעזרת שימוש בשיטת הליסינג התפעולי. במקום שהחברה תרכוש רכבים שיהיו בבעלותה, החברה שוכרת עבור העובדים את הרכבים בליסינג והם משלמים על הרכב בתשלומים. שיטה זאת של השכרה נקראת ליסינג תפעולי ובגלל שהחוק מבין שאין מדובר ברכבים לשרות בלעדי של החברה, העובד שמקבל רכב צריך לשלם מס על החזקתו.
חלוקה לקבוצות מס
החלוקה מתקיימת בין שבעה קבוצות מס, כשבקבוצה הראשונה המכוניות הזולות ביותר ובקבוצה השביעית המכוניות היקרות ביותר ולכן יש מקום לשיקולי עובדים בבחירת קבוצה לרכבים. רכבים עד סכום 92,000 ש"ח שייכים לקבוצת המס הנמוך, רכבים בשווי של עד 110,000 שייכים לקבוצה השנייה ורכבים שעלותם מגיעה עד ל- 130,000 ש"ח נמצאים בדרגת מס שלישית והקבוצה הרביעית כוללת רכבים שעולים עד 147,000ש"ח. בנוסף, הדרגה החמישית מתייחסת לגובה סכום של 191,000ש"ח, הקבוצה השישית מתייחסת לסכום שמגיע עד ל 273,000 ש"ח והקבוצה השבעית היא כל רכב שעלותו גבוהה יותר מהסכום בקבוצה האחרונה. אחוזי המס משתנים מדי שנה ומופיעים ב
טבלת שווי רכב של רשויות המס ומאפשרים הערכה כללית על כדאיות העסקה.
שיטת התשלום
לאחר שמבינים את האופן בו הממשלה מדרגת את המס על הרכבים ניתן להעריך את גובה המס שיגבה עבור השכרת רכב בחברת ליסינג. כפי שהוסבר בכתבה, במקרים של קבלת רכב מהעבודה, החברה שוכרת את הרכבים בליסינג ומאפשרת לעובדים לשלם בתשלומים עד רכישת הרכב. אולם נשאלת השאלה כיצד מתבצע תשלום המס על הרכב והתשובה לכך היא שסכום המס מתווסף למשכורת הרגילה ומהסכום הכולל של המשכורת נקבע המס שיש לשלם. ניקוי המס לא תמיד משתלם אך מאפשר רכישת רכב בתנאים נוחים.