כבר שלושים שנה המותג של סיאט, שנקרא סיאט איביזה, חובק את העולם בצורה דיי בולטת. מאז פרידה הרועשת מהיצרנית האיטלקית פיאט, הספרדים דאגו לייצר רכב קטן, ספורטיבי ודינאמי שתמיד יראה "המעודכן ביותר" בהשוואה למתחרים האחרים בקטגוריה.במרוצת השנים, סיאט נכנסה תחת כנפיה של פולקסוואגן הגרמנית ומאז... זה סיפור אהבה.
סיאט איביזה 1.0 החדשה
אפשר לומר שהאיביזה היא אחת המכוניות נצפות ביותר בכבישי ארץ הקודש, בין אם בקרב הצעירים שמחפשים את המראה הספורטיבי והדינאמי ובין אם אצל אנשים מבוגרים שמחפשים רכב קטן וחסכוני, אבל שלא מאכזב גם מבחינת ביצועים. לאחרונה הושק בישראל הדור הרביעי של הסיאט איביזה, כאשר היא מעודכנת יותר ומאובזרת יותר. הבשורה העיקרית שהגיע עם האיביזה החדשה, מעבר למשחק הצבעים האפשרי, היא יחידת ההנעה השוכנת בחרטומה של האיביזה. מדובר במנוע בעל 3 צילינדרים, בנפח 999 סמ"ק (1.0 ליטר) מוגדש בטורבו, שלמרות החששות שמדובר במנוע קטן, מגדש הטורבו בשילוב תיבת 7 הילוכים DSG, עושים עבודה מצוינת ביחד ומביאים הרמוניה מושלמת.
אז על מה אנחנו מדברים
ארסנל הגרסאות "השפויות" של האיביזה מביא איתו שלוש גרסאות מנוע: 1.2 Tsi 90 כוחות סוס המשודכים לתיבת 5 הילוכים ידנית, מנוע 1.0 Tsi 110 כוחות סוס המשודכים לתיבת 6 הילוכים ידנית וגרסת המנוע אותה לקחנו למבחן- מנוע 1.0 ליטר 110 כוחות סוס המשודכים לתיבת 7 הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים DSG שמספק מומנט של 20.4 קג"מ בין 2,000-3,500 סל"ד. על פי נתוני היצרן, הדגם מזנק ממצב עמידה ל- 100 קמ"ש תוך 9.3 שניות ומגיע למהירות מרבית של 197 קמ"ש, עם צריכת דלק ממוצעת של 22.7 ק"מ לליטר בנזין.
נגיעת עיצוב
בניגוד להרבה דעות שאומרות כי העיצוב של האיביזה הפך ממוחצן לסולידי יותר, אנחנו דווקא חושבים שהעיצוב של האיביזה מצא את האיזון המושלם בין עדכניות ובולטות לבין שמרנות. סיאט העבירה את האיביזה מתיחת פנים מרעננת וחשובה בדור הקודם של הדגם, כאשר דאגה להצמיד פנסים ראשיים קדמיים "משוכים" ומאחור שילבה יחידות תאורה מאוזנות יותר. מכאן, הדגם החדש האיביזה מביא איתו סוג של המשכיות עדכנית בעיצוב יחידות התאורה הקדמיות. אותו מתאר רק חד יותר. כאן למעשה נוצר השילוב בין המודרני לבין השמרני. האיביזה החדשה מצד אחד נראית מרוסנת, אך מצד שני דיי בולטת. אם נודה באמת, עם מידות של 406.6 אורך, 169.3 רוחב ובסיס גלגלים של 246.9, אפשר לומר שהיא לא שיא מרווח הפנים, אך היא בהחלט נוחה לארבעה נוסעים בגובה ממוצע, אלא אם הנהג/ הנוסע לידו חוצה את קו ה- 1.90 מטר ואז המושב שלו רץ אחורה.
ספורטיבית במיוחד
נוחות נסיעה וביצועים
יצאנו ממחזותיה של הרצליה לכיוון ראשון לציון, טעמנו גם מנסיעות עירוניות, גם מכבישים פתוחים ורחבים ואפילו דאגנו להגיע גם לדרכים המפותלות. למרות הנושא נוחות הנסיעה הוא מאוד אינדיבידואלי, אפשר לומר באופן גורף שהאיביזה החדשה "בריאה יותר" מהדור הקודם. המושבים בה נשארו תומכים בכל חלקי הגב, אך לעומת הדגם הקודם, פחות חובקים את הנהג ואת הנוסע לידו. מה שמצד אחד משדר פחות ספורטיביות, אך מצד שני נוח יותר בנסיעות אורכות. איכות הבניה של הדגם היא בין הגבוהות בסגמנט. אפשר לראות זאת על פי איכות החומרים, נוחות תפעול המערכות ויותר מכל, השקט בתא הנוסעים. מעבר לכך, מערכת שמתלים של הדגם עברו כיול קשה יותר, מה שמצד אחד לא ממש תורם לנוחות הנוסעים במהמורות הדרך, אך מצד שני לא מעייף בנסיעות ארוכות.
במבחן כמו במבחן, עלינו על כבישיה המפותלים של ארץ ישראל בדרכינו ירושליימה. למרות שלא מדובר במכונית ספורט, מגדש הטורבו יודע לתת את חלקו ואחד הדברים הכי מהפנטים שהרכב הזה נותן, הוא רעש המנוע כאשר דורכים את דוושת הדלק עד הסוף, אז מקבלים הרמוניה מושלמת של רעש מנוע מגרה במיוחד, קצב העברת הילוכים מרהיב שמחזק את ההרגשה ותוספת קטנה של מחוג הסל"ד שמטפס מעלה במספרים וקורס חזרה מטה בכל העברת הילוך. פשוט ממכר! אז כמו ששיבחנו מקודם את המתלים הקשים של הרכב, אז גם כאן מתלים קשים עדיפים בנהיגה ספורטיבית, הרכב "יושב" היטב על האספלט בסביבות גם כשמתמרנים במהירויות גבוהות יותר מכתוב בשלטי הדרך. אמנם יש מעט חשש שמא חוקי הפיזיקה (והאינרציה) יגברו על הרכב והוא יזרקו את זנבו לצידו החיצוני של הסיבוב, אך מערכות הבטיחות של הרכב לא עושות לאותם חוקים חיים קלים במיוחד. גם בישורות המנוע ותיבת ההילוכים לא מאכזבים את נגזרת הביצועים. מחוג הקמ"ש יודע לטפס במהירות ולחצות את קו ה- 100 ללא מגבלות גיר, אודות לכפילות המצמדים של תיבת ההילוכים.
רעש מנוע ממכר
אם נחזור לנתוני היצרן בכל הקשור לאבזור, בטיחות וכולי, הגרסה שאותה בחנו מגיעה עם מערכת מולטימדיה הכוללת מסך מגע, דיבורית BT, שקע AUX ואפשרות שליטה מההגה על כל מערכת הבידור והשמע. כמו כן, בנגזרת הבטיחות, הרכב כולל את מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר כמו ESC, ABS, TCS, BAS, XDS וכולי. בנוסף, מערכת לסיוע זינוק בעליה ומערכת התראה ללחץ אוויר בצמיגים, 4 כריות אוויר עוגני ISOFIX ועוד.
לסיכום
סיאט איביזה 1.0 ליטר DSG עושה את מה שהיא עושה הכי טוב- מספקת לצעירים את הספורטיביות והדינאמיות שהיא יודעת לתת, גם לא בגרסאות ספורטיביות במיוחד וגם נוחה לנהיגה, קומפקטית ומעוצבת לטובת המבוגרים שבנינו. למרות שמדובר באחת הסופר- מיני הצפופות שיש, היא מביאה איתה אבזור עשיר בהשוואה למתחרות וביצועים מהמשובחים שיש בסגמנט, על אחת כמה וכמה שמדובר במנוע קטנטן שכזה. מלבד זאת, הדגם הזה מקבל תג מחיר אטרקטיבי במיוחד של 86,100 שקלים. אנחנו ממליצים.
אולי יעניין אותך גם: