תעשיית הרכב מביאה לזיהום אוויר גדול וחמור מאוד, אנחנו מכירים טוב מאוד את תופעות זיהום האוויר של ערי המרכז הצפופות במכוניות ובאוטובוסים מזהמים. עכשיו תארו לכם ערי ענק פי כמה וכמה גדולות מתל אביב וערי מרכז הארץ, תוסיפו לזה גם נתוני זיהום אוויר מתעשייה כבדה ושונה ותקבלו מצב אקולוגי זיהומי קשה מאוד שיש למצוא לו פתרונות. ערי התעשייה הגדולות של סין נמצאות בדיוק בבעיות מסוג זה ויש להם צורך מהותי למצוא פתרונות לנתוני זיהום האוויר הגדולים.
גריטה של מכוניות ישנות ומזהמות בסין
ממשלת סין תורמת להפחתה בזיהום האוויר
בשנים האחרונות נותנת ממשלת סין הטבות גדולות יחסית ליצרניות רכב אשר מייצרות ומשווקת מכוניות חסכוניות עם מנועים קטנים יחסית בעלי מנועים קטנים מ 1.5 ליטר. כמו כן, מנסה סין להביא יזמים שונים שיפתחו במדינת הענק מכוניות חשמליות חסכוניות במיוחד.
תכנית גריטת רכבים גדולה ושמשמעותית בסין
בימים האחרונים פורסם כי ממשלת סין עולה עוד מדרגה בטיפול בזיהום האוויר בענף התחבורה. תכנית גריטת רכבים מקיפה במיוחד החלה במדינה. תכנית זו צפויה להכניס לגריטה יותר מ 5.5 מיליון כלי רכב ישנים ומזהמים במיוחד. תכנית הגריטה הלאומית בסין תעניק לאנשים הפרטיים שבבעלותם מכונית ישנה ומזהמת מענק גריטה חד פעמי. לא ברור עדיין כמה יקבל כל אדם שיכניס את מכוניתו לגריטה כזו.
ניסיון סיני לשמור על זיהום אוויר נמוך יותר
גם תכניות גריטה בישראל
גם בישראל היו תכוניות גריטה לאומיות שמטרתן הייתה להוריד מהכבישים מכוניות ישנות ומזהמות. הבעיה בתכניות הגריטה בישראל הייתה שסך התקציב היה נמוך למדי ובסופו של דבר כבר פעמיים שתקציב גריטת המכוניות נגמר תוך יום אחד או יומיים. המכוניות החדשות המשווקות מסביב לעולם מגיעות עם מנועים איכותיים מאוד הפולטים כמות מזהמים נמוכה יחסית למכוניות ישנות יותר ששווקו בשנים האחרונות.