שיטת הגריטה מוכיחה את עצמה במדינות רבות בעולם והאפקט הוא צמצום כלי הרכב הישנים על הכביש. אותם כלי רכב ישנים שמזהמים את הסביבה ומהווים סכנה בטיחותית לנהגים.
תוכנית הגריטה בעצם מאפשרת לבעל הרכב לקבל סכום מסויים עבור ה"גרוטאה" ולעזור לו להתקדם לרכב חדיש יותר. האפקט של תוכנית הגריטה במדינות בהן התקציב הגיוני הוא אדיר.
המדינה משלמת כדי להרוויח
הסכום הסימלי אותו משלמת המדינה עבור הגרט מאפשר תנועה גדולה יותר של רכישת רכבים חדשים והכנסה של סכומי כסף גדולים לקופת המדינה מהמסים. למעשה, על אותם 3000 ש"ח שהמדינה משלמת היא עתידה להכניס סביב ה-60,000 ש"ח לקופת המדינה מההכנסות על רכב משפחתי חדש. מדובר ביוזמה מבורכת של ממש אשר רושמת הצלחות במדינות רבות – פרט לישראל.
הורדה מהכביש של רכבים ישנים
תנועה מבורכת
ברגע שישנה האופציה לקבל תשלום עבור הרכב הישן, כל שוק ה
רכב מתעורר לחיים. רכבים משומשים וחדשים נמכרים במסה גדולה יותר באופן טבעי ורכבים שהיו "חלשים בשוק" מקבלים זריקת התעוררות עקב דרישה שעולה. לצערנו התקציב המוקבל שמדינה העמידה לטובת הפרוייקט נגמר תוך שלושה שבועות בלבד שבהם נמסרו כ-2100 כלי רכב בתקציב של יותר משישה מליון ש"ח.
תוכניות לעתיד
עלתה בעבר הצעה להגדיל את התשלום עבור הרכב ל-6,000 ש"ח ולהוריד את הגיל המינימלי של הרכב ל-18 שנה. לצערנו תוכניות לחוד ומציאות לחוד. כרגע תקציב הגריטה השנתי עומד רק על 5 מליון ש"ח כחלק מהתוכנית להפחתת זיהום האויר . הגריטה היא חלק עיקרי בתוכנית ולצערינו התקציב הוא קטן משמעותית מהנדרש. בנוסף, במשרד האוצר דיברו על אופציה של מיסוי שיפגע בכדאיות של רכבי ליסינג מהעבודה. כנראה שההגיון הלך פה לאיבוד.
מאמרים נוספים אודות תוכנית גריטה בישראל:
תכנית הגריטה חזרה ונגמרה,
תכנית גריטת המכוניות חוזרת,
תכנית גריטת הרכבים חוזרת