משרד התחבורה החזיר בקול תרועה את תכנית הגריטה הלאומית שתכליתה היא הורדה של רכבים ישנים ומזהמים מהכבישים, התכנית שכבר כמה שנים מקבלת תקציב מינימלי מאפשרת לבעלי המכוניות הישנות לקבל 3,000 שקלים עבור המכונית הישנה שלהם. הבעיה הגדולה היא שעם תקציב של חמישה מיליון שקלים בשנה רק כ 1,500 רכבים הופכים לגרוטאות במסגרת התוכנית וכעת בעלי המכוניות הישנות ימשיכו לנהוג במכוניות מזהמות, ויחכו עד לשנה הבאה.
נגמר התקציב לגריטת רכבים
סיום התקציב ביום אחד
תכנית הגריטה היא יוזמה משותפת של המשרד לאיכות הסביבה בראשות השר עמיר פרץ, משרד התחבורה ומשרד האוצר האחראי על פתיחת ברז התקציב. לאחר שסך התקציב השנתי של התכנית נגמר ביום אחד מנסים כעת לחפש תקציב נוסף שיגדיל בצורה משמעותית את כמות הרכבים הנכנסים לתנאי הגריטה של התכנית. למשרד האוצר יש גם אינטרס להגדיל את תקציב הגריטה משום שעל כל רכב שהופך לגרוטאה ניתן לשער שייעלה רכב חדש עליו תשלומי המיסים גדול יותר.
המכוניות הישנות מזהמות ולא בטיחותיות
סיום התקציב השאיר מכוניות ישנות רבות על הכביש ורמת זיהום האוויר ממשיכה לגדול בישראל. המכונית הישנות גם אינן עומדות בסטנדרטיים המחמירים של בטיחות בדרכים ולא לכל הרכבים יש את מערכות הבטיחות המתקדמות כפי שניתן לראות ברכבים החדשים שעולים על הכביש.
רכבים ישנים לגריטה
כמות גדולה של רכבים שנגרטו
כמות הרכבים שנגרטו מאז שהחלה התוכנית לראשונה בישראל בשנת 2010 עומדת על כ 27 אלף רכבים ישנים וכמות הברזל שהופק ממכוניות אלה היא גדולה מאוד. תכנית הגריטה צפויה לחזור לקראת מחצית השנה הבאה וההמלצה שלנו עבור אלו המעוניינים להיכנס לתכנית היא לשים לב לתאריך חזרת התכנית ולמהר אל משרדי הרישוי על מנת להבטיח את מקומכם בתכנית.