מן הסיכומים עולה תמונה שונה ממש שנהוג לחשוב. בשנת 2012 רק ב- 40% מהתאונות הקטלניות היו באשמתו של הנהג. בשאר המקרים הסיבות לתאונה הן מגוונות כמו תאונות באשמת הולכי הרגל (13%) או רוכבי אופניים (3%). ישנם גורמים נוספים כמו תשתיות לקויות או סימונים לא תקינים. גם תנאי מזג אוויר ובעלי חיים אחראים לחלק מתאונות הדרכים.
תאונות דרכים מורכבות מסיבות שונות
מעורבות הנהג
מבין תאונות הדרכים שנגרמו באשמת הנהג, ישנן שלוש עבירות תנועה עיקריות שגרמו לכמחצית מתאונות הדרכים הקטלניות: 20% מהתאונות שבאשמתו של הנהג נגרמו בגלל סטייה מהנתיב. אי מתן זכות קדימה להולכי הרגל מהווה 15% מסך התאונות הקטלניות ואי ציות לרמזור אחראי לכ- 14% מסך תאונות הדרכים הקטלניות מסך כל התאונות שנקבע כי אשמתו של הנהג היא הגורם לתאונה.
מהירות מופרזת פחות קטלנית
ב- 10% מהתאונות שנגרמו באשמת הנהג נקבע כי מהירות מופרזת היא הגורם לתאונה. מתוך אלה, רק ב-4% מהמקרים מדובר בתאונות קטלניות. בנוגע למהירות מופרזת נעשית חלוקה לשתי קטגוריות. קטגוריה אחת מדברת על מהירות מופרזת ביחס למהירות המותרת על פי החוק. הקטגוריה השנייה מדברת על מהירות שנקבעה כמופרזת ביחד לתנאי השטח וביחס לנסיבות המקרה.
סעו כחוק והיזהרו מתאונות
אז מה גורם לתאונות?
למרות שניתן לראות פילוחים לגבי הגורמים לתאונות הדרכים, למעשה רוב המומחים מסכימים כי לתאונת דרכים אחראי מספר סיבות ולא ניתן לבודד סיבה אחת. באופן כללי מחלקים את הסיבות לתאונה לשלושה סוגים: הגורם האנושי, גורם תשתית וליקויים בכלי הרכב. מחקרים קודמים מראים כי ב- 75% עד 90% מהתאונות מדגישים את אחריותו של הנהג לתאונה למרות שלא ניתן לקבוע כי זה היה הגורם היחיד או העיקרי לתאונה. כיום ישנם מומחים שעושים הבנה בין טעות אנוש לבין גורם אנושי כך שטעות אנוש לא בהכרח תהיה הגורם לתאונה.