היצרניות היפניות בישראל הן רבות ולפני מספר שנים שלטו בשוק הרכב הישראלי ללא עוררין. עוד לפני שמאזדה תפסה את ההובלה של יצרניות הרכב היו אלה סובארו ששלטה מספר שנים בשנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, אחריה מיצובישי הובילה את שוק הרכב בעיקר בשנות ה-90. החל משנת 2000 לא הצליחו היצרניות היפניות לייצר יציבות גדולה ולמקם את עצמם חזק בשוק הרכב הישראלי.
לחלק א' של הכתבה לחץ כאן
מיקום |
שנת 2000 |
כמות רכבים |
שנת 2012 |
כמות רכבים |
1 |
מאזדה |
24434 |
יונדאי |
31525 |
2 |
פולקסווגן |
14463 |
פורד |
20101 |
3 |
יונדאי |
13484 |
טויוטה |
20000 |
4 |
רנו |
13102 |
קיה |
19226 |
5 |
טויוטה |
10758 |
סקודה |
11276 |
6 |
פיאט |
9008 |
מאזדה |
11092 |
7 |
פיג'ו |
8595 |
פולקסווגן |
9893 |
8 |
מיצובישי |
8112 |
ניסאן |
9812 |
9 |
פורד |
7899 |
סוזוקי |
9540 |
10 |
דייהו |
7180 |
שברולט |
7903 |
מיצובישי וסובארו בירידה של שנים
הסיבות לכך הם שאין ליצרניות הרכב היפניות מספיק רכבים במגוון סגמנטים רבים, סובארו הייתה בשנים אלה עם האימפרזה המוצלחת ועם ה B4, הרכבים האחרים של היצרנית לא היו מושכים מספיק. מיצובישי בימים אלה מציגה את הלנסר המשפחתית, הפאג'רו הגדול והיקר ואת הטנדר המוצלח שלה – ההאנטר. בשנת 2012 מכרו סובארו ומיצובישי 1,746 ו- 2,552 רכבים חדשים בלבד! אם משווים זאת לטויוטה – 20 אלף רכבים וסוזוקי – 9.5 אלף רכבים זה הבדל מטורף. לסוזוקי וטויוטה יש דגמים רבים יותר ובמגוון סגמנטים.
טויוטה מציגה מגוון רכבים גדול ושונה מסובארו ומיצובישי
הונדה הפכה ליוקרתית יותר
יפנית נוספת שמעניינת את הקהל הישראלי לאורך השנים היא הונדה. במידה מסוימת הצליחה הונדה ליצור לעצמה תדמית של יצרנית יוקרתית יותר משאר היצרניות בשוק הרכב. עם עליות מתונות בכל שנה החל משנת 2000 בה עלו על הכבישים 3,432 רכבים חדשים, דרך 6,667 רכבים חדשים בשנת 2003 וההגעה לשיא המכירות של העשור האחרון בשנת 2008 בה מכרה 12,699 רכבים חדשים.
הונדה תנסה למשוך קהל יעד באמצעות ה CRV
להצטרפות לעמוד הפייסבוק של אוטו1 לחץ כאן
בשנה החולפת חזרה הונדה לנתוני המכירות של שנת 2003 ועומדת על כ6,000 רכבים חדשים. רוב המכירות של הונדה משתייכות להונדה סיוויק, הרכב המוצלח של הונדה בשנים האחרונות הצליח ליצור שינוי תדמיתי של הונדה. מחברה די פשוטה ועממית הפכה הונדה לחברה יוקרתית יותר בעלת עיצובי רכבים אלגנטיים וחזקים. הצרכנים הרבים מודיעים על תמחור יקר של רכבי הונדה השונים.
ההצלחה הגדולה של ניסאן
יפנית אחרת שדווקא עשתה כיוון הפוך מזו של הונדה היא ניסאן. הדגמים האחרונים של ניסאן הם פשוט מצוינים, מנועים טובים ואמינים, עיצובים יפים ולא מפוצצים ובעיקר מחירים נוחים. ניסאן שבשנת 2000 מכרה קצת יותר משלושת אלפים רכבים חדשים שילשה את כוחה ומכרה בשנת 2012 9,812 רכבים חדשים. המאפיינים של ההצלחה של ניסאן מזכירים את ההצלחה של סקודה, חברה קטנה בשוק הרכב הישראלי נכנסת לסגמנטים רבים עם רכבים מצליחים.
ניסאן עם מגוון רכבים טובים ומעוצבים
פולקסווגן קבועה בעשירייה הראשונה
אורחת קבועה בעשירייה הראשונה של יצרניות הרכב לכל אורך השנים בין 2000-2012 היא פולקסווגן. בכל התקופה נעה היצרנית הגרמנית בין המקומות השונים בעשירייה עם נתוני מכירות באזור של עשרת אלפים רכבים חדשים בשנה. לאורך השנים היו נתונים גבוהים יותר בשל כניסה של דגמים חדשים כמו פולקסווגן בורה שנכנסה בתחילת שנות האלפיים, הפאסאט שמקבלת שיפורים מדי כמה שנים וכמובן הגולף הוותיקה והאמינה.
יוטיוב2
אלו שנעלמו מהשוק
לסיום, נעבור על היצרניות שהיו בשנת 2000 ואינם היום, היצרנית רובר שהייתה בעלת אופי יוקרתי כבר אינה נמצאת אתנו. את היצרנית דייהו אשר סגרה את העשירייה הראשונה בשנת 2000 כבר הספקנו לשכוח. דייהטסו כבר אינה משווקת בישראל הייתה מוצלחת למדי בשנת 2000.
אז מה יקרה בעתיד?
השינויים בשוק הרכב הישראלי הם שונים וכוללים משתנים רבים ביחס לענף הרכב העולמי. חילופי המשמרות בין היצרניות היפניות ליצרניות הקוריאניות מבשרות הרבה, עליית רמת הרכבים הקוריאנים לרמה מספקת וטובה נותנת את אותותיה לישראלים רבים. המגוון הרחב של הרכבים והמחירים הנוחים נותנים דחיפה ליצרניות טובות המציגות מחירים נוחים וזולים על חשבון היצרניות הוותיקות בשוק.