בשנת 2002 מדינת ישראל אישרה את השימוש בגז כחומר התנעה לרכבים ואף הציעה הקלות במסים כדי לעודד שימוש בגז במקום בנזין. הגמפ"מ (גז פחמימני מעובה) מיובא מחו"ל שם הוא גם מיוצר ומותאם לרכבים שעברו הסבה להתנעה בגז. מחירי הדלק הגבוהים ובעיות הזיהום בערים הגדולות יוצרים צורך בשינוי רחב בתחזוקת הרכבים, אך לפני קבלת החלטה מומלץ להבין את האופציות השונות, כיצד מבצעים הסבה רכב לגז ומה היתרונות שיש בשימוש בגז.
רכבים על גז הפכו להיות פופולאריים בשל עליית מחירי הדלק
הסבת רכבים לתדלוק בגז
למרות התפיסה הרווחת, הסבת הרכב להתנעה עם גז אינה מורכבת ואינה דורשת שינוי ברכיבים של הרכב. המערכת של הגמפ"מ מתווספת למערכת הקיימת ונשמרת האופציה לעבור בין מערות התדלוק ולתדלק בדלק במקרה הצורך. המערכת שמותקנת הופכת את הגז לחומר בעיר שמשתווה לדלק מסוג 95 אוקטן והחסכון במחיר מתחיל כבר במהלך השנה הראשונה לאחר התקנת המערכת החדשה.
הנעה על גז מורגשת באופן מוחשי
יתרונות שבהסבה
הסבת הרכב לגז כרוכה בחשש מסוים שלרוב נובע מחוסר הבנה של היתרונות שיש לגמפ"מ על רכיבי הרכב. מה עדיף רכב גז או בנזין? למרות מה שמקובל לחשוב, שימוש בגז אינו כרוך בסיכון גבוה משמעותית משימוש בדלק והוא למעשה תורם לשימור המנוע והקטנת הבלאי בגלל היכולת לבעירה נקיה. כתוצאה מהשימוש יש מרווח גדול יותר לטיפולים ברכב והמנוע פועל באופן שקט יותר. בנוסף, השינוי מוזיל את עלויות התדלוק ועוזר בשמירה על הסביבה.
כמות המכוניות בכבישים עולה מדי שנה ובנוסף לעלות הגבוהה שבתדלוק עם בנזין, יש לכך השלכות חמורות על הסביבה.
רכבים היברידים שייכים לקטגוריית המכוניות החסכוניות ביותר בישראל והם עושים שילוב בין דלק לגז, מפחיתים את הרעלים שנפלטים לאוויר ומעניקים לבעל הרכב חסכון משמעותי בהוצאות התחזוקה. במדינות רבות הרכבים ההיברידים הפכו לפופולאריים במיוחד בגלל העלות הזולה בתדלוק, החסכון והתרומה הבלתי מעורערת לאיכות הסביבה. כמו כן, ערים רבות בעולם מתירות באזורים הצפופים נסיעה רק במכוניות היברידיות כדי לווסת את רמת זיהום האוויר באזורים אלו. הסבת הרכב לשימוש בגז או רכישת מכונית היברידת דורשת השקעה חד פעמית אך בטווח הארוך מדובר בחסכון.