צוות פורטל אוטו1 הלך לסקר את ועידת ענף הרכב של ישראל אשר נערכה בכפר המכביה והחלה בשעה 9 בבוקר עם דברי פתיחה של מר אלי אילדיס, מר דני פרומצ'נקו – יו"ר קבוצת אוטו ומר יקי אנוך – נשיא איגוד יבואני הרכב. הכנס חולק ל-4 פאנלים עיקריים: פאנל מגמות בענף הרכב, פאנל מיסוי ירוק והשפעותיו, פאנל טכנולוגיות בבטיחות ופאנל ליסינג. כל פאנל נמשך כ-45 דקות ונתן במה לשחקנים מרכזיים אשר עוסקים בנושא.
ועידת ענף הרכב 2012 - בהשתתפות האנשים החזקים בתעשיית הרכב הישראלית
פאנל מגמות בענף הרכב
פאנל זה היה הפאנל הראשון בכנס והוא הונחה על ידי יקי אנוך בהשתתפות עוזי יצחקי – מנכ"ל משרד התחבורה, מוני בר – יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג, רונן לוי – יו"ר איגוד המוסכים, נועם קום – יו"ר פורום נוהגים היי-טק ויהודה יגן – יו"ר ענף רכב באיגוד שמאי הביטוח. פורום זה עסק בעיקר בשינוי הגדול בתקנות אשר עוסקות בחלקי חילוף וכן בהחזרת הרכב לכבישים לאחר תאונה. בנושא התקנון החדש לחלקי החילופים במוסכים, אשר עד כה היה נשלט אך ורק על ידי יבואני הרכב, אמר רונן לוי כי "אין מהפכה בענף בעיקר עקב המידע הזמין באינטרנט", מוני בר אמר מנגד כי "הנוהל החדש יוביל לירידה של מחירים עקב עלייה בתחרותיות". בקשר לשאלה של רכבים מתוקנים שחוזרים לכבישים אמר יהודה יגן "הצרכן לא מודע למה שעושים לו לרכב", רונן לוי חיזק ואמר כי "אם הרכב היה 5 כוכבי בטיחות לפני אז עליו להיות 5 כוכבי בטיחות גם אחרי" "בחלק ניכר מן המקרים הרכב לא חוזר לקדמותו", נועם קום סיכם ואמר כי "חייבים לדאוג שהאזרח יקבל את השירות הטוב ביותר".
פאנל מיסוי ירוק והשפעתו
הפאנל השני בסידרה היה הפאנל של המיסוי הירוק, אשר הונחה על ידי דני פרומצ'נקו בהשתתפות בועז סופר – יועץ כלכלי, פרופ' ערן שר, שלמה מאיר – משנה למנכ"ל קבוצת מכשירי תנועה ואבי צור - מנכ"ל צ'מפיון מוטורס. את הפאנל פתח בועז סופר בצורה מאוד חדה כשאמר "אין רכב ירוק, יש רכב מזהם פחות" והוסיף ואמר כי יש בעיית הגדרה מהו רכב ירוק מאחר שאין הגדרה גלובלית אחידה. בשל האי אחידות הזו הוחלט ליצור הבחנה בין הרכבים השונים על ידי יצירה של 2 רוודים בהגדרה של רכב "ירוק", והם: רווד פליטת גזים ורווד מיסים.ההבחנה שנעשית בין רכב לא מזהם לרכב מזהם באה לידי ביטוי לא רק בסימון הרכב, אלא גם על ידי פערים בהטלת המיסים עליו. רכב אשר נחשב לירוק הוא בעל נטל מיסים של 75% בלבד. באותו הפאנל גם נערך דיון מעמיק בנוגע לרכבים ידניים ורכבים בעלי מנוע דיזל – שניהם אשר נחשבים לבעלי צריכת דלק נמוכה יותר מהסטנדרט המקובל – ה-1.6 האוטומט. שלמה מאיר, בעל הרעיון לייבא את הסוזוקי אלטו, המכונית אשר חוללה מהפכה בכך שהצליחה למכור אלפי מכוניות ידניות כאשר בשנת 2011 נמכרו בסה"כ רק כ-500 מכוניות ידניות (מבין כל החברות), טען כי ההצלחה היא בזכות הדור הצעיר, אשר מבין את החשיבות של צריכת דלק בקניית רכב. אבי צור הוסיף לטיעון והעיד כי כשליש ממכירות צ'מפיון מוטורס בשנה החולפת הן מכוניות ידניות (35% מתוך 31 אלף). וכי יש מעבר חד מה-1.6 אוטומטי הוותיקה לרכבים עם מנועים קטנים יותר בעלי נפח של ליטר. אבי צור הוסיף כי סגמת הדיזל נפגעה בישראל עקב המיסוי הירוק אשר לא עושה עימה צדק למרות שהוא מזהם פחות (בחלקיקי CO), בעל צריכת דלק נמוכה יותר ויעילות גבוהה.
המיזם לא הצליח להתרומם. אולי בעתיד - מי יודע.
פאנל טכנולוגיות בטיחות בהווה ובעתיד
פאנל זה, שלישי במספר, הונחה על ידי דני פרומצ'נקו, בהשתתפות אבי רובינשטיין – מנכ"ל AWACS, עמית לוזון – מנהל חטיבת איתוראן ONLINE, דורון רגב – מנכ"ל תנועה נט וראם סמואל – בעלים של מסלולים. בפאנל זה דיברו המשתתפים על בטיחות הרכבים הקיימים ובו ציין לחיוב אבי רובינשטיין את התקופה בה אנו חיים וכי הרכבים של היום הם רכבים בטיחותיים הרבה יותר מאשר אלו לפני 20 שנה, ולא רק זה, אלא גם שהחינוך הבטיחותי היום הוא טוב יותר. הטכנולוגיה שהוא מציע היא מצילת חיים, למרות שכרגע היא מגיעה רק ברכבי יוקרה כחלק מן הרכב, אולם ניתן לקנותה. דורון רגב אמר כי חברתו, אף היא עוסקת בהצלת חיים, אך "אינה מעוניינית להפוך לשלוחה של החוק". ראם סמואל אמר מנגד כי הטנולוגיות הבטיחותיות הן טובות, אך עליה וקוץ בה, והיא שאם תהיה קיימת במודעות של האנשים כי משהו אוטומטי מגן עליהם, הם ישר ידאגו פחות ובכך יגדילו את הסיכוי שישתתפו בתאונה.
פורום זה עסק בעיקר בשינוי הגדול בתקנות אשר עוסקות בחלקי חילוף וכן בהחזרת הרכב לכבישים לאחר תאונה
פאנל ליסינג – לאן?
פאנל אחרון במספר, אשר הונחה על ידי נועם קום, בהשתתפות מוני בר, לוי יצחק – מנכ"ל קבוצת לוי יצחק, דני שמעוני – מנכ"ל Hertz, יואב הורוביץ – מנכ"ל Avis ושמואל קליין – מנכ"ל קבוצת אוטו קל. פאנל זה, אשר התנהל בצורה מעט שונה, היה לפאנל החד ביותר וגם לפאנל שממנו שוגרו הכי הרבה חיצים כואבים לכל הכיוונים, החל מבטר פלייס ועד לוועדת זליכה.
-
על ייבואני הרכב אמרו הפאנליסטים: "רישיון להרוויח הרבה", "מפחיד".
-
על ועדת זליכה: "שם של פרובוקטיסט", "רעש בלי תוצאות", "איבוד".
-
על צדק חברתי: "סיסמאות", "מכוניות זולות", "רצון להשוות נטל".
-
על בטר פלייס: "יכולת לשרוף כסף", "עוד ייבוא", "רחוקה הדרך".
-
על רשות המיסים: "ידו בכל וכל בו", "גביית כסף", "אנשים שמאמינים שיודעים הכל", שותפים של יבואני הרכב".
-
על ייבוא מקביל: "לא יעוף", "שום דבר", "עוד חזון למועד", "ייקח זמן".
כמו כן, נשאלו משתתפי הפאנל על ליסינג פרטי, שם נאמר כי ליסינג פרטי הוא פתרון לאלו אשר רוצים לצאת מהליסינג התפעולי. מוני בר חיזק והדגיש כי תחום הליסינג הפרטי הוא תחום אשר יתפוס בעיקר בתחום הרכבים העירוניים, אותם רכבים בעלי מנוע ליטר. התשובה המעניינת יותר וזאת שגם סגרה את הכנס הגיעה משמוליק קליין, אשר הצהיר נחרצות כי אין דבר כזה ליסינג פרטי, וכי מה שהוא וחברתו עוסקים בה היא מכירת רכב חדש בתשלומים. סיום נהדר לכנס מעניין.